Mucenici cu maia

3 Mar

Daca e început de martie, înseamnă că sărbatoarea celor 40 de Mucenici este foarte aproape. E una din sărbatorile pe care le-am așteptat mereu cu nerăbdare pentru desertul delicios care a însoțit-o fară excepție din copilărie.  La mine în familie se făceau mucenici fierți cu pastele cumparate din magazin, însă anul acesta mi-am propus să îi pregătesc singură de la cap la coada. Și nu oricum, ci cu maia! Da, pentru ca trebuie să vă spun ca de când  fac pâine cu maia și de când tot citesc despre cât de sănătoasă este,  am o permanentă preocupare pentru a transforma rețetele într-unele în care făina să fie fermentată cu ajutorul ingredientului magic!

Cu ocazia asta cred ca am bătut și un record: până în 3 martie am preparat și savurat două ture de mucenici! (Mai sunt 6 zile pâna pe  9. Să vă mai spun că vreau să încerc și varianta de mucenici moldovenești- din cei copți si acoperiți cu miere și nucă? ) Am o explicație pentru asta: rețeta am încropit-o eu și a trebuit testată. Dar nu a fost așa greu: prima încercare a fost mulțumitoare, iar a doua a ieșit perfect! Iată:

mucenici cu maia

Ingredinete pentru aproximativ 200 g mucenici

165 g făină de grâu tip  650

60 g apă

20 g maia de hidratare 100%

15 g ulei

2 g sare

1. Se amestecă toate ingredinetele  și se frămantă( operaține destul de dificilă, fiind puțină apă) pe blatul de lucru pe până se obține un bulgăre de aluat omogen. Se mută într-un vas, se acoperă cu o folie și se lasă la dospit la temperatura camerei 8-12 ore. (Eu am facut operația asta dimineața)

2. Dupa dospire(seara, în cazul meu), se remodelează aluatul  pentru a elimina aerul din el. O să aveți de-a face cu un aluat foarte fin, dar care opune ceva rezistență la manevrare. Se întinde o foaie cu grosimea de 1-2 mm și se decupeaza  mici 8 uri  cu ajutorul unei forme speciale. Eu mi-am procurat-o de aici (am făcut comanda și am primit-o prin poștă).

mucenici cu maiaDacă nu aveți un astfel de dispozitiv, puteți modela mucenicii din fâșii de aluat cu lungimea de aprox 7 cm. Dintr-o fâșie faceți un cerculeț sigilând bine capetele, apoi îl răsuciți la mijloc și aveți grijă să se lipească bine. Am făcut și câteva 8-uri  după metoda asta și o parte din ele s-au desfăcut în timpul fierberii. Așa că, dacă optați pentru această variantă, cred că ar ajuta sa hidratați mai bine aluatul (măriti cantitatea de apă cu aprox 20 g) și să îi sigilați cu atenție.

mucenici22

3. Așezați mucenicii pe un prosop/pânză înfăinat ușor și lăsați-i la uscat  la temperatura camerei sau într-o cămară măcar pentru cateva ore(eu i-am întins seara și i-am lăsat până a doua zi, cat să le fac niște poze mai frumoase:) )

mucenici cu maia

4. Mucenicii se fierb în aproximativ 2 l apă ( 1 l apă pentru 100g mucenici). Când sunt aproape fierți, adăugați nucă măcinată, coaja de lămâie și de portocală, iar la final vanilie și scorțișoară. Îi îndulciți cu ce preferați, dar dacă folosiți miere, nu uitați că trebuie adăugată când  compoziția e doar călduță.

Spor la pregătiri, abia aștept să îmi spuneți cum v-au ieșit!

Sa aveți o primăvara frumoasă cu soare și flori și să îi bucurați pe cei de lânga voi cu pâinici gustoase și sănătoase!
narciseCu drag,

Ioana

8 Responses to “Mucenici cu maia”

  1. amintiridinbucatarie March 4, 2013 at 9:13 AM #

    am facut si eu sambata, dar fara drojdie, doar apa si faina, dupa reteta bunicii, i-am lasat la uscat si pe 9 martie, ii impartim, abia astept 🙂

    • Liviu March 4, 2013 at 5:18 PM #

      Da, si eu stiam ca se fac din apa si faina. Dar poate ca un pic dospiti ies mai “aerati” si mai fini. Nu stiu insa daca nu cumva incalcam principii teologice 🙂 De aveti vreo reteta de “moldovinesti”… as incerca sa o conving sa mearga si cu maia 🙂

      • Viv March 4, 2013 at 5:37 PM #

        Pe langa faptul ca sunt gustosi sunt si sanatosi. Maiaua fermenteaza faina, adica elimina acidul fitic si astfel se absorb mineralele in organism. Drojdia comerciala nu face acelasi lucru, fermentarea fiind de scurta durata

  2. Andreea March 4, 2013 at 9:35 AM #

    Eu toata copilaria am mancat mucenici moldovenesti (sfintisori) si cand am ajuns in Bucuresti si am mancat prima oara mucenici fierti, mi-au placut foarte tare. Insa anul asta m-am hotarat sa-i fac pe cei copti si chiar cautam o reteta cu maia. Daca ii faci si ii postezi inainte de 9 martie, sigur ii incerc!

  3. 2Na March 4, 2013 at 10:14 AM #

    Copti sau fierti-in functie de regiunea in care am copilarit- mucenicii se gasesc in fiecare an pe masa noastra, dar ne face mare placere sa ii impartim si cu cei de langa noi.
    Draga, Ioana, te felicit pentru ca ii ajuti pe cei tineri sa se intoarca la traditii.
    Multe dintre lucrurile invatate de la bunici si strabunici sunt foarte bune si astazi.
    Succes!

    • Ioana March 8, 2013 at 1:13 PM #

      Va multumesc pentru cuvintele frumoase! La multi ani, sa aveti o primavara insorita!

  4. Ioana March 8, 2013 at 1:18 PM #

    Multumesc pentru comentarii; intr-adevar, pana acum nu am mai intalnit varianta de mucenici dospiti intre cei facuti pentru a fi fierti. Am incercat, insa, metoda aceasta pentru ca o stiu mai sanatoasa. Aici explic mai pe larg de ce este de preferat folosirea maielei.

  5. coca March 7, 2015 at 9:55 PM #

    Lipseste un pic de sar in aluat

Leave a Reply

