Paste cu maia

31 Mar

tagliatelle cu maia

Pastele acestea au o poveste care începe undeva în Toscana, într-o bucătărie tare drăguță a unei case pitorești din secolul 12, unde împreună cu Viviana am preparat cele mai italienești paste home-made pe care le-am mâncat noi vreodată:) Nu o să vă povestesc prea mult acum despre asta , pentru că avem poze frumoase și o rețetă pe care vrem să v-o împărtășim și care merită un post chiar și cu exagerată întârziere. Vroiam doar sa vă spun că, din punctul meu de vedere,  acestor paste le-a  lipsit un singur lucru:  fermentarea.  Dar nu-i nimic,  acesta nu a fost decât un motiv  să caut o rețetă de paste cu  maia.  După un search pe net am primit confirmarea că așa ceva există, iar eu nu am avut altceva de făcut decât să descopăr formula care să mă mulțumească.

Am făcut câteva teste cu diverse tipuri de făină și am observat că rețeta aceasta s-a cam potrivit cu toate(Cel mult cu o ajustare de 5-10 g la cantitatea de făina).

Până acum am încercat următoarele variante:

pentru tagliatelle: 50% grâu dur+ 50% făină albă de grâu

pentru teiței:

50% integrală de grâu sau speltă + 50% făină albă de grâu,

100% făină albă de grâu

Ingrediente pentru 130-140 g paste.

20 g maia de hidratare 100%

110 g făină (ex 55 g  integrală+ 55 g albă)

1 ou întreg ( aprox 50 g, dacă oul este mic, reduceți cantitatea de făină)

1. Amestecăm toate ingredientele și frământăm până  cuprindem toată făina. Se obține un aluat dens care va deveni ceva mai moale după dospire.

2. Formăm un bulgăre de aluat pe care îl punem într-un bol acoperit cu folie și îl lăsăm la temperatura camerei 8-12 ore.

3. În  timpul dospirii aluatul și-a mărit volumul. Va trebui remodelat ușor cât  să  scoatem aerul din el.

pasta2

4. Întindem aluatul cu ajutorul întinzătorului până obținem o foaie foarte subțire, ușor transparentă. Blatul nu are nevoie să fie înfăinat, dacă simțim nevoia, vom folosi puțină făină. Am observat că ajută să ridicăm din când în când aluatul și să îl întoarcem pe cealaltă parte.

pasta1

5. După ce am ajuns la grosimea dorită, lăsăm aluatul să se usuce pentru 30-60  de minute, eventual pe o pânză.

6. Presărăm câteva fire de făină peste foaia de aluat pentru a ne asigura că straturile nu se vor lipi între ele(pasul de mai sus are același rol)

pasta3

7. Tăiem aluatul cu ajutorul unui cuțit cu lamă subțire în fâșiuțe subțiri pe care apoi le desfacem ușor cu mâna.

pasta4

Lăsam teițeii  la uscat pentru câteva ore sau îi folosim proaspeți. După ce s-au uscat pot fi păstrați în pungi de hârtie sau în cutii care nu sunt închise ermetic. Dacă sunt foarte subțiri, va trebui să aveți grijă cu ei, pentru că atunci când se usucă se rup ușor. Dar nu vă faceți griji, în timpul fiertului se comportă excelent, nu se sfărâmă deloc!

Spor la lucru, să nu uita

14 Responses to “Paste cu maia”

  1. Adriana C April 2, 2013 at 6:03 AM #

    Multumesc pentru reteta .
    Am sa fac si eu reteta voastra , dar as vrea sa folosesc masina pentru taietei pentru intins si taiat aluatul.

    • Ioana April 2, 2013 at 8:56 AM #

      Adriana, sper sa iti placa, abia astept sa imi spui cum au iesit! Si eu planuiesc sa imi cumpar o masina pentru paste. Poti sa imi spui cum este a ta? Din cate am observat se gasesc mai mult masini pentru taiat, nu prea intind aluatul.

      • Adriana C April 2, 2013 at 7:07 PM #

        A mea este marca Grunberg si intinde aluatul .Are 7 gradatii ca si grosime , 1 fiind cea mai subtire .Trebuie totusi sa aduc aluatul la grosimea maxima pe care o accepta masina , intinzand cu sucitorul parti din aluat ,potrivite ca marime .
        Saptamana asta am sa fac paste si iti spun cumau iesit .

      • Ioana April 3, 2013 at 4:10 PM #

        Multumesc, Adriana, si eu am ochit o masina de paste de felul acesta, dar as fi interesata de una careia poti sa ii dai un bulgare de aluat:D

  2. Mihaela April 3, 2013 at 3:30 PM #

    Buna, pare minunata reteta. Ma gandesc sa o incerc. Cat timp se fierb taiteii?

    • Ioana April 3, 2013 at 4:05 PM #

      Buna, din pacate nu pot sa iti dau un timp exact, am uitat sa cronometrez. Dar cred ca in jur de 15-20 minute.

      • Mihaela April 3, 2013 at 6:30 PM #

        e bine de stiut, orientativ. multumesc 🙂

      • Liviu April 20, 2013 at 8:45 PM #

        Pastele proaspete se fierb maxim 6-7 minute, ca sa fie “al dente”

  3. Adriana C April 4, 2013 at 6:04 AM #

    Ioana ,
    masina de facut paste asa cum doresti tu nu am vazut .
    Cea mai “desteapta”, marca Imperia, care se gaseste si la noi in magazine , tot cere aducerea aluatului de trecut prin tamburi la grosimea maxima a aparatului.
    Gasesti video pe site-ul http://www.pentrugatit.ro,sectiunea Paste ,masina Imperia (pret 275,01 Lei).

  4. Adriana C April 4, 2013 at 3:52 PM #

    Buna Ioana ,
    Am facut astazi foi de lasagna , dupa reteta ta de paste cu maia ,asta vreau sa gatesc maine.Le las putin la uscat si apoi le voi folosi fara fierbere prealabila.
    Tin sa-ti spun ca aluatul s-a prelucrat perfect la masina mea de taietei ,poate si pentru ca am adaugat putin ulei .Sunt incantata de rezultat 🙂

    • Ioana April 4, 2013 at 10:38 PM #

      Multumesc Adriana, ma bucur ca au iestit bine, Eu azi mi-am targuit o masina de paste Imperia, abia astept sa o incerc maine. Am acum in teste un aluat pt paste de post, sa vedem ce o iesi..

      • Liviu April 20, 2013 at 8:43 PM #

        Aveai si varianta Marcato, cunoscuta pentru faptul ca are rulourile de laminare din aliaj usor, care nu lasa urme de metale grele in aluat.

  5. mariamirabela April 5, 2013 at 12:16 AM #

    Wow, super, nici nu pare greu, ii voi incerca si eu. Dar, bineinteles, intai ii voi manca pe cei facuti de tine si abia apoi ii fac si eu. Multuuuuumim!

  6. Dindina November 20, 2014 at 1:04 PM #

    Am facut si eu, direct din 6 oua. Saracul sotul meu, a intins la ei o jumate de zi, ca aveam si indrazneala sa-i cer sa fie atat de subtiri, incat sa vad soarele prin turta 😀 Dar a meritat efortul, au iesit minunati, intr-adevar. Ma intrebam: cu faina de hrisca nu ai incercat? Dar cu spanac? Adica sa faci tagliatelli cu spanac?

Leave a Reply

