Robin Edberg, un brutar câştigător!

16 Oct

În vacanţa de vară-toamnă am fost în Suedia, şi dacă tot am ajuns pe pământul campionilor la brutărit nu am putut rata ocazia să intru în brutăria unuia dintre ei. Denumită latineşte Cum Pane, aceasta se află la câteva staţii de tramvai de centrul oraşului Göteborg. Cu toate că vorbisem să ne vedem în ziua respectivă, Robin nu a reuşit să fie la brutărie, aşa că mi-a răspuns la întrebări via mail. În schimb am găsit-o pe soţia lui, Christiane, care mi-a povestit câteva lucruri interesante despre participarea lui Robin la Cupa Mondială de brutărit.

În perioada aia abia dacă îl vedea pe acasă; se antrena foarte mult şi mergea şi la brutărie pentru că  trebuia să o ţină deschisă, în bună funcţiune. În brutărie toate produsele sunt cu maia, mai puţin ciabatta, dar cu toate astea, produsele de la CM au fost concepute cu drojdie pentru că sponsorul oficial e o firmă de drojdie. Vă daţi seama dezamagirea mea!!! Am cumpărat câteva pâini care au fost de vis, am descoperit pâinea cu orz (o să pun reţeta pe blog), am gustat din melcişori şi alte bunătăţi. Per total a fost o experienţă frumoasă pentru mine şi visez ca anul viitor să-l prind şi pe Robin la brutarie 🙂

vv (7 of 7)

Iată şi interviul:

Eu: Cu ce te deosebeşti de ceilalţi brutari?

R.E: Nu sunt sigur că sunt cu mult diferit, dar sunt încăpăţânat, competitiv (de fiecare dată când  lucrez încerc să devin mai bun şi mai rapid). Cum e mai diferită pâinea mea? Cred că făina este sufletul pâinii şi modul în care o lucrez dă pâinii diferite arome.

vv (1 of 1)

Eu: Cine te-a antrenat sau te-a influneţat?

R.E. Am lucrat în multe brutării din Suedia, Norvegia şi Italia. Nu e un brutar anume care pot spune că m-a antrenat, am învăţat câte puţin de la mai mulţi brutari, morari şi fermieri. Pentru echipa naţională am fost pregătiţi de un brutar foarte bun, Johan Sörberg.

vv (3 of 7)

Eu: Povesteşte-mi despre participarea ta la Cupa Mondială. Care dintre produsele tale a fost cel mai bun?

R.E. Antrenorul nostru era cel care decidea cine intra în echipă, care “joacă”, chiar înainte de “meci”. Am fost 6 brutari în echipă dar în competiţie puteau intra doar 3, aşa că la antrenamente am fost toţi 6. Când am câştigat runda Europeană a Cupei Mondiale, am făcut parte din cei trei care au participat efectiv la competiţie, în finală Johan a decis să schimbe total echipa aşa că am fost rezervă. Produsul pe care l-am pregătit pentru finală a fost cel cu care a concurat Hakan. Sper că ai inţeles cum ne antrenăm şi concurăm mereu ca o echipă, exact ca la fotbal.

vv (5 of 7)

Eu: Care sunt cele mai frecvente greşeli şi mituri în brutărit?

R.E: Sunt multe mituri, cred că diferă de la tară la tară. Unul dintre mituri e că sarea se pune mai târziu în procesul de frământare, eu zic că e greşit, cu cât mai repede cu atât mai bine, sarea protejează betacarotenii (acestia dau aroma naturală şi culoarea crustei) de a fi distruşi de  oxigenul ce intră în aluat în timpul frământării.

Eu: Care sunt cărţile de brutărit pe care le recomanzi? Dacă oamenii şi-ar dori să înveţe singuri, ce cărţi le-ai sugera?

R.E:  Sunt multe cărţi bune, una din ele este: Baking an Artisan’s Perspective, de Daniel T. DiMuzio.

Eu: Care sunt principiile cheie pentru un shaping şi o crestare mai buna?

R.E: Atenţia şi întelegerea aluatului şi făinii.

Eu:  Dacă ar fi să mă pregăteşti timp de 4 săptămâni pentru o competiţie de brutărit, cum ar fi antrenamentele?

R.E: Prima dată stabilim ţinta la care dorim să ajungem (să câştigi competiţia), apoi descriem cum ar trebui să arate produsele, ce arome trebuie să aibă, consistenţă şi aşa mai departe. Le desenăm, apoi urmează săptămâni de încercări să vedem dacă e posibil să le facem, dacă nu, o luăm iar de la capăt. Dacă le poţi face, începem antrenamentele ca să le faci mai repede şi mai bine, folosim diferite mărci de ingrediente, diferite cuptoare. Probabil am petrece 12-16 ore/zi în brutărie. Probabil că am merge în oraş să bem ceva şi să ne distrăm într-una din seri. Este important ca legătura dintre elev şi profesor să fie sudată.

Eu: Îţi mulţumesc mult pentru timpul acordat!
vv (1 of 7)
La multi ani, azi e ziua painii!
2 Responses to “Robin Edberg, un brutar câştigător!”

  1. Melcul Bucatar November 5, 2013 at 5:32 PM #

    Mi-a placut interviul, mai ales ultima intrebare. Mi-ar fi placut sa fie mai lung 🙂
    Am aruncat deja un ochi peste cartea recomandata de el si pare foarte interesanta. Nu m-am prins care a fost produsul sau cel mai bun.

    • Viv November 5, 2013 at 7:33 PM #

      Iti multumesc:). Din pacate nu am reusit sa ma intalnesc cu el fata in fata ca sa-l mai presez cu intrebari. La anul sper insa sa ne vedem si fata in fata!

Leave a Reply

